Sidor

lördag 12 mars 2016

Vecka 10 - Sålt fonder & introducerar Innehavs-fliken!

Som titeln lyder så har jag sålt av mitt innehav i två fonder som jag haft liggande på min hembank. Det är fonder som mina föräldrar en dag för länge sen investerade några tusenlappar i för att ge mig en eventuell skjuts i ekonomin en vacker dag, och den vackra dagen är idag! Jag introducerar även en ny flik här ovan som lyder 'Innehav'! Det är så enkelt som det låter, en lista på mina innehav!

Fonderna som såldes var:
DI Horisont Aktie
DI Sverige

Som ni ser är det inga höjdarfonder, men de har båda gett en hygglig avkastning så jag klagar inte på det kloka valet att investera, om än så lite, som mina föräldrar gjorde. Beslutade dock att sälja för att själv kunna förvalta pengarna på mitt vis, då det ger mig mer avkastning i längden. 95% av kapitalet åker in på Avanza, 5% till sparkontot. Jag kommer ta denna summa och "dopa" mitt månadssparande för att undvika stora klumpköp. Så jag tar kapitalet som jag lagt åt Avanza(95%) och sprider ut det på månadssparandet flera månader framåt.

Jag har även tagit position i Capio, Cloetta och tecknat Leo Vegas.

Capio har vart ett företag jag sneglat lite på, då jag anser att ett företag som arbetar med att underhålla en äldre och äldre befolkning borde få sig en något ljusare framtid. Jag har dels läst lite tekniska texter om Capio, och efter det kände jag att jag behövde förstå hur de uppfattas av samhället så jag läste en hel del bloggar, inte ekonomibloggar, om folk som har sjukdomar eller av annan anledning skrivit om Capio på sina bloggar. Många människor ger Capio bra betyg och säger att de känner bra tillit till dem på grund utav hur de blir behandlade överlag när de är i kontakt med vården där. Det är i mina ögon ett riktigt gott betyg, när sjuka människor eller deras närstående känner en trygghet till vården de får.

Cloetta är ett välvårdat företag som jag ser lite som ett tillväxtbolag. Att de har en utdelning tycker jag är kanon men jag valde Cloetta för att se en utveckling på sikt. Konsumtionen av godis tror jag är oberoende av världsekonomin och politiken, bland annat det fick mig att ta en liten position här. Dessutom så har vi ju Investeraren som talar mycket gott om Cloetta, och man kan inte låta bli att ta del av hans hype. Jag föredrar att inte ta rygg på andra investerare men ibland måste man prova tycker jag!

Leo Vegas är ett väldigt hypeat företag som ska in på börsen och om de kan hålla sina senaste års tillväxt något/några år till så har de snart nått sina mål med råge. Om det skulle tappa till halva sin tillväxt mot vad de har idag så finns en hel del andra intressanta företag som exempelvis Mr Green. Men dels så har jag aldrig varit med på en teckning av en aktie och jag tänkte nu ta chansen. Det får bära eller brista, men spännande blir det! Kommer sitta bänkad framför börsskärmen 17 mars! :)

Lönen nalkas och jag förbereder mig för köp

Tyvärr har ju börsen stigit en hel del senaste tiden, men jag kommer fortsätta köpa regelbundet. Det är en av grundpelarna i min strategi så det vore ju dumt att bryta den regeln. I värsta fall så stiger börserna ännu mer och då får vi se om man kanske sparar mer i sparkontot denna månad, eftersom jag fick ett ganska stort kapital att investera tack vare fondförsäljningen. Den som lever får se, och jag planerar på't!

Trevlig helg! 

2 kommentarer:

  1. Låter klokt att sälja av fondera och därmed få lite extra kapital att investera för. Dessutom var de ju inte speciellt billiga.

    Spännande investeringar. Cloetta ligger på min bevakningslista och jag avvaktar där tillsvidare. LeoVegas är det ju som sagt en hel del hype kring, och hade jag haft likvider tillgängliga hade jag tecknat och sålt på första handelsdagen. Capio är säkert bra, men inget som lockar mig just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer bra det, de var bankens egna fonder (såklart) som mamma och pappa blivit rådda att gå in i när det pratat med rådgivaren. Jag är rätt säker på att jag tjänar mer på att dopa mitt månadssparande med det kapitalet istället för att ha det på börsen i dem fonderna just nu.

      Låter som helt acceptabla värderingar du har.

      Tack för kommentaren :)

      Radera