Sidor

torsdag 24 mars 2016

Påskuppdatering - Prisa gud, här kommer...

...skatteåterbäringen!


Deklarationen är inskickad och den preliminära skatteuträkningen är beräknad till... 

9 867 kr!

Det är jag nöjd med, blir en fin liten present till mig själv sen! Alltid kul med tillskott som man inte räknat med i budgeten, påskyndar saker och ting mer än man tror! Tillsammans med min lilla boost på månadssparandet tack vare fondförsäljningen så kommer det ge en riktigt sjysst skjuts framåt! 

Anställning & studier

Jag har haft förmånen att få ett bra jobb direkt efter min student, och det har jag varit tacksam för. Kruxet har varit att denna anställning endast varit visstid, 6+6 månader fick jag. Tiden går ut nu i Juni och jag har hela tiden funderat på hur jag ska ta mig vidare vid eventuell uppsägning eller i bästa fall vidare anställning. Det är mycket tankar kring när jag vill börja studera istället bland annat. 

Hur som helst, nu i veckan fick jag besked av min chef att jag kommer få en fast anställning på företaget! Grymt! Jag kommer självfallet tacka ja på detta erbjudande, då jag väldigt gärna vill fortsätta arbeta ett tag till. Det kommer hjälpa mig hinna bygga på förmögenheten lite innan jag tar steget ut till studierna samt så får jag mycket värdefull erfarenhet rakt in i CV:et! Inte minst spännande ska det bli att få se deras löneförslag, då jag (gissar/antar) att jag kommer få en högre lön än i dagsläget. Mest troligt kommer min föreslagna lön stå på pappret jag kommer få i handen och sen bli ombedd att skriva på, men jag funderar på att kanske va lite fräck och be om en genomgång av lönen direkt. Jag tror absolut inte att det är omöjligt att förändra lönen bara för att de skrivit den på papper från första början, jag tror inte heller att företag ger ut löner i de högre spannet redan från start. Det låter oekonomiskt och rent ut av dumt... Jag skulle kanske kunna utnyttja de extra ansvar jag tagit och arbeten jag utfört under mitt första år i en eventuell lönerevision. Aldrig gjort förut, så om inte annat blir det en bra erfarenhet och träning på något man säkert kommer göra många gånger senare i livet också! Vad tror ni? Är det rätt att förhandla lön i mitt fall här? Ni med lite erfarenhet får gärna tipsa mig om saker och ting, det är guld värt! 

Men jag kan inte släppa plugget helt, och jag har därför ansökt till en sommarkurs på distans, i halvfart. Vilket betyder att jag kommer studera parallellt med arbetet under sommaren om jag går vidare med utbildningen. Jag känner att det kan vara en bra och nyttig utmaning samt så är ämnet ett väldigt aktuellt ämne att fördjupa sig i. Kursen heter Datakunskap och beskrivs såhär:
"Kursen ger dig grundläggande kunskaper om informationsteknik. Du studerar datorns uppbyggnad och användning, samt får insikter om säkerhetsrisker. På kursen får du även kunskap om olika internettjänster och om hur olika media- och officeprogramvaror fungerar."
Jag tror det blir kanon att pilla på hemma under några veckors tid. Att studera heltid och arbeta heltid är såklart uteslutet, jag skulle kolavippa snabbare än vad ni kan säga utdelningsinvestering. Officeprogramvaror är det verkligen jättebra att kunna utnyttja till fullo, både i privatlivet men också på företag. Det är helt klart en attribut som är av värde tror jag! Vad tror ni om det konceptet att man studerar och arbetar samtidigt?

Nu sitter jag hemma och myser in påskhelgen med ett paket toffifee och ett glas mjölk, funderar lite på intressanta aktier och ska snart till att lägga mig för att läsa lite ERE.

Jag önskar er alla en glad påsk också, hoppas ni får aktier i påskäggen! Passar ju utmärkt i en "kanin-börs" som vi upplever idag!

6 kommentarer:

  1. Jobbar heltid och pluggar 25% mattematik på lite högre nivå. Det funkar men de sociala livet med kompisar är helt skjutet på framtiden. Men visst, man vet att det bara är för några månader :)
    Lycka till!

    /Mj

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns diverse en distanskurs matematik men som gick i 50%. Det hade nog varit ett bättre val om den va 25%, för mig i alla fall. Just sommarterminen var 50%, Vår och Höst var 25%. Så då valde jag något annat pga det. Men kul att höra att det är fler som gör det, och att det funkar! :)

      Tack!

      Radera
    2. Allt funkar bara man är tillräckligt motiverad :) Väljer du matte så kanske du bör överväga att gå ner i arbetstid om det går? Just mattet (som du vet) kräver ju så himla mycket fokus och att hjärnan inte är trött... Jag har tur och kan lägga jobbschema efter plugget :)

      Radera
    3. Det stämmer absolut! Att gå ner i arbetstid är nog inget alternativ, min anställning är ett heltidsjobb och om jag skulle kunna gå ner i arbetstid skulle någon behöva täcka mitt ansvarsområde. Njaa, det går inte. Men när det är dags för plugg blir det troligen studieledigt så att man har tillgång till jobb på lov och helger :)

      Trevlig kväll!

      Radera
  2. Jag kan dela med mig av min erfarenhet av att kombinera plugg med arbete. jag pluggar 100% IT/ekonomi program 3 år sikt, (1,5 avklarat) och arbetar deltid samtidigt (en/två dagar i vardagen eller helger) och tycker det fungerar alldeles utmärkt! är man någorlunda klok och utan att överanstränga sig så kommer man klara av plugget + att arbete ger belastning på kroppen fysiskt och således inte bara mentalt som på högskolan /universitet.

    genom att ha större krav på en, från skolan och arbetsgivare, så presterar iaf jag bättre på båda områdena, en slags motivation.

    som tidigare nämt är detta min syn på saken och ska inte ses som sanning eller vad som är rätt eller fel. / vänliga hälsningar studenten A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till halvvägs genom dina studier!

      Det ligger nog något i det du säger, man får utmaningar i olika former och det hjälper nog mer än det stjälper! Dessutom är jag likadan, behöver deadlines och lite press på mig för att ta tag i saker hehe.

      Tack för kommentaren A!

      Radera