Sidor

söndag 21 februari 2016

Helgen firades med diversifiering...och ni?

Som titeln lyder så firades denna fredag med att köpa in mig i ett stort antal företag som jag spanat på under månaden. Det smög sig även in några så kallade REITs, detta tack vare Stefan Thelénius, som senaste tiden lagt lite inlägg kring dessa. En intressant grej att pröva tycker jag, helt klart värt ett försök i mina ögon! Jag prövar med en liten post, då jag inte vet hur stabila de är riktigt. Så gör inget ni inte har råd att ångra när de gäller såna här tester. Kolla in hans blogg om REITS! :)
Månadens transaktioner
Nu har jag äntligen en, enligt mig ganska bra branschdiversifiering i min portfölj, i alla fall om man frågar en gemene man som mig! Jag har även börjat smyga in lite USA och Kanada i portföljen som ni ser, vilket ökar diversifieringen på den fronten också. Tillsammans med detta exponerar jag mig nu mer för CAD/USD vilket är både intressant och spännande!

Jag använder även "Mina utdelningar"-verktyget som tidigare nämnd investerare Stefan utvecklat. Även detta hittar ni på hans blogg, det hjälper dig att få en översikt på din utdelningsportfölj på en bra nivå. Kan verkligen rekommendera det verktyget, bra jobbat där Stefan! Följande bilder är ifrån verktyget:


I första bilden ser man utdelningarna fördelade över årets månader, vilket är kul att så så man får en överblick på när pengarna rullar in på kontot redo för att sättas i arbete igen! Man får även ett par mätare som ger en bra översikt, favoriten där är % Yield som underlättar att se hur bra DA du har på portföljen. 5% + är som sagt mitt mål och det är jag nöjd över att jag håller än så länge! Sen får man räkna med tillväxten på utdelningen om man vill upp i de där 8% jag talat om förut.


Nästa bild man får se är en karta över innehavet, där storleken representerar storleken i din portfölj. Hur intensiv färgen är visar på hur hög DA är, där ser vi tydligt att REITSen är mörkast, vilket inte är helt oväntat =)


Näst på tur är en översikt på innehavet, ganska straight forward faktiskt. Riktigt nice feature här är att man får se andelen i din portfölj, vilken jag tycker är riktigt bra för att lättare kunna balansera sin portfölj.


Sista informationen man får se är årets planerade utdelningar. Om man har ett stort innehav kan jag tänka mig att använda denna för att kunna planera sin ekonomi utefter när man får pengar, men i mitt fall är det så pass små summor än så det är mest en "nice to have". Alltid kul att veta nära man får pengar ju! :)

Jag börjar nu få en relativt diversifierad portfölj känns det som och det känns såklart riktigt bra, ska bli riktigt spännande att se hur väl den klarar börsklimatet vi har just nu.

Hur gör ni för att hålla koll på era innehav/nyckeltal? Använder ni egna excel-ark eller tar ni nytta utav andras uppfinningar? Jag kör på en mix just nu, lite egna spreadsheets blandat med andra bloggares verktyg. Jag tror att verktygen man använder kan göra stor skillnad i längden. Så att hitta rätt verktyg för just mig är något jag jobbar med ständigt, testar och känner efter, ändrar och tänker om... Det är kul dessutom!:)

2 kommentarer:

  1. Kul att du gillar verktyget, tror du kommer tycka om kommande version...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Det tror jag med, har du något tänkt ETA på nya verktyget eller är det oklart än? :)

      Tack för kommentar!

      Radera