Sidor

fredag 18 november 2016

Trump - Vacker historia?

Som vi alla vet blev Donald Trump USA's val av näste president, vilket i alla fall överrumplade mig. Jag var uppriktigt säker på att Hillary skulle vinna, men tji fick jag...och många andra!

Funderade lite granna och insåg till slut att bakom alla ramaskri och panikrubriker så tror jag inte man bör oroa sig... Finns mycket makter runt om och bakom Trump som kommer styra honom skulle jag tro. Men poängen med den här texten...

Alla offentliga medier, kändisprofiler, sociala medier, andra politiker (däribland Obama själv), alla sa samma sak... Trump får INTE vinna! Alla var eniga och alla utnyttjade sina offentliga muskler för att sprida budskapen om att Hillary behövde röstas på, inte Trump.
Det intressanta med detta är ju att samhället, folket, lyckades enas om att inte lyssna på politiker och andra stora makter som normalt sett influerar folket till max! Det är oerhört häftigt, att folkets makt visades en gång... det händer inte så ofta som man kanske väntar sig i en Demokrati.

Så om vi bortser från att folket valde Trump, så var det en historisk händelse som säkerligen är ett tecken på att man nått en punkt där förändring är prioritet 1 och då duger inte politiksnacket som det alltid gjort. Nu vill man SE förändring... Jag kommer följa de kommande fyra åren med spänning!

Börsen däremot, reagerade inte som medier... Tokyo-börserna backade 5-6% natten och det var blodröda rubriker i tidningarna. Och visst, vi backade 3% första halvtimmen, men sen var vi massvis med plus istället, börsen kanske såg potential i alla löften Trump gett om infrastrukturen till exempel.

Kommer som sagt bli ytterst spännande tider, nu har vi flera "statschefer" med näst intill extrema utlåtanden var och varannan dag. Det var inte länge sen Filippinerna valde Rodrigo Duterte till sin president, och han vet vi ju också var väldigt oförsiktig i sina uttalanden. Men det börjar bli uppenbart att detta är något som sker i världen, och människorna är trötta på sega politiker som inte snackar annat än just politik. Politisk korrekthet är inte längre intressant, nu ska man vara tydlig och lite extrem!

Men börsen kommer vara lika extrem som vanligt... och det mina vänner, är den vackraste av alla historier!

2 kommentarer:

  1. Känns konstigt att du säger att folkets makt inte visas så ofta när det är populister i regeringar i flera Europeiska stater (de flesta österut), när England röstade för att lämna EU och när det sitter populister på vågmästarrollen i Sverige och många andra stater.

    Om något så är det här året en enda lång påminnelse om att fakta, resonemang och logik har väldigt svårt att konkurrera mot clickbait-länkar och känslor.

    För övrigt så ser Trump ut att slå rekord i lågt stöd i ett vunnet presidentval. Clinton har nu 1,3 miljoner fler röster och gapet ökar i takt med att man räknar vidare. Trump vann efter spelets regler så han blir president men hur mycket avspeglar han folkviljan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev i texten så är det något som är på gång över hela världen just nu, och har vart på gång under senaste året, och detta är ännu händelse i den genren!

      Jag tror att folk tröttnar på fakta och resonemang när det förs fram till dem på en så annorlunda nivå mot vad de möter till vardags, och därför misslyckas den klassiska politiken med att nå många väljare. Därefter kommer väljarnas val utifrån känsla, kanske väljer man istället den som är lite roligare, eller vågar vara mer politisk inkorrekt. Vilket ju har hänt ett antal gånger nu under året i många länder!

      Att gapet fortsätter öka visste jag inte, sista siffran jag hörde var "bara" 400 000 röster, men det är klart intressant! Men i ett land där det bor mer än 320 miljoner människor tycker jag det är en ganska liten del, men såklart väldigt viktig. Det är ju som bekant USA's valsystem som gör att det inte har samma betydelse som det hade haft i t.ex. Sverige, och så har det alltid varit. Det är inte alls ovanligt att förloraren i presidentvalet haft fler röster än vinnaren, om jag minns rätt(?).

      Men återigen, jag tror folkviljan blir lidande i ett val som detta. Man väljer inte längre efter vem man gillar, man väljer den man ogillar minst, och det är inte så ett demokratiskt system funka.

      Tack för en intressant kommentar, alltid kul med åsikter och jag tycker om att diskutera!

      Radera